Marzenna Magda-Adamowicz


Marzenna Magda-Adamowicz, urodzona 27 grudnia 1968 roku w Głogowie, jest wybitną polską pedagog i psycholog. Posiada tytuł doktora habilitowanego nauk humanistycznych oraz jest profesorem nadzwyczajnymUniwersytetu Zielonogórskiego.

Jej dorobek naukowy koncentruje się wokół wielu kluczowych obszarów, takich jak:

  • pedeutologia,
  • psychologia i pedagogika twórczości oraz zdolności,
  • twórczość pedagogiczna nauczycieli,
  • innowacje pedagogiczne,
  • indywidualizacja w edukacji dziecka,
  • pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna,
  • dydaktyka oraz pedagogika rodziny.

Dzięki swojemu doświadczeniu i wiedzy, Marzenna Magda-Adamowicz przyczynia się do rozwoju przemyślenia pedagogicznego oraz poszukiwania nowych rozwiązań w edukacji.

Wykształcenie i działalność naukowa

Marzenna Magda-Adamowicz zdobyła swoje wykształcenie, ukończając studia magisterskie z zakresu pedagogiki, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania początkowego, w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Następnie uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w obszarze pedagogiki, którego podstawą była jej dysertacja zatytułowana Kształtowanie wrażliwości moralnej uczniów klas początkowych techniką swobodnych tekstów, obroniona w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

W 2010 roku, na mocy swojego dorobku naukowego oraz rozprawy Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki w Uniwersytecie im. M. Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Obecnie piastuje tytuł profesora nadzwyczajnego na Uniwersytecie Zielonogórskim, na Wydziale Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, a także prowadzi Zakład Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, gdzie angażuje się w rozwijanie i promowanie innowacyjnych metod nauczania oraz badań w dziedzinie pedagogiki.

Kariera zawodowa

Po kilku latach spędzonych na pracy w zawodzie nauczyciela nauczania początkowego, Marzenna Magda-Adamowicz postanowiła związać swoją karierę z Uniwersytetem Zielonogórskim. W okresie od 2003 do 2006 roku pełniła funkcję prodziekana Wydziału Pedagogiki w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Legnicy. Jej wkład w rozwój edukacji był również dostrzegany w latach 2010–2015, kiedy to była członkiem Zespołu Dydaktyki, a następnie w latach 2010–2019 w Zespole Edukacji Elementarnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

Marzenna Magda-Adamowicz była autorką i realizatorką kilku programów studiów podyplomowych, w tym od 2010 roku terapii pedagogicznej oraz pedagogiki zdolności, a od 2011 roku wczesnego nauczania języka obcego. W latach 2017–2019 piastowała stanowisko zastępcy dyrektora ds. nauki i rozwoju w Instytucie Pedagogiki. Od 2010 roku zajmuje pozycję kierownika Zakładu Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Odznaczenia, nagrody i wyróżnienia

Marzenna Magda-Adamowicz zdobyła liczne wyróżnienia za swoje znaczące osiągnięcia w pracy naukowej oraz dydaktycznej na uczelni. Wśród jej osiągnięć znajdują się nagrody naukowe Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego, które otrzymała w latach: 2023, 2018, 2017, 2016, 2012, 2000.

W 2015 roku została odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej, a dwa lata wcześniej zasłużyła na Srebrny Krzyż Zasługi. W 1993 roku otrzymała medal Al. Kamińskiego, przyznany przez Naczelnika GK ZHP. W 1990 roku otrzymała złotą odznakę Zasłużonych dla Chorągwi Legnickiej.

Jednym z najbardziej prestiżowych wyróżnień, które przypadły jej w udziale, był Złoty Medal za Długoletnią Służbę, który został jej wręczony 17 września 2020 roku.

Wybrane publikacje

W dorobku publikacyjnym Magdy Marzenny-Adamowicz znajduje się szereg istotnych prac, które podejmują różnorodne aspekty edukacji oraz twórczości pedagogicznej. Poniżej przedstawiamy wybrane tytuły:

  • Jakość dzieciństwa twórczych 7-9-letnich dzieci w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018, ISBN 978-83-7842-327-0,
  • Przemiany edukacji przedszkolnej w Polsce i Czechach okresu transformacji ustrojowej, Uniwersytet Zielonogórski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017, ISBN 978-83-8019-557-8,
  • Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym. Źródła, koncepcja, identyfikacje, Uniwersytet Zielonogórski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, ISBN 978-83-8019-040-5,
  • Children’s creativity in a systemic perspective, Uniwersytet Zielonogórski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013, ISBN 978-83-7780-702-6,
  • Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, Uniwersytet Zielonogórski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012, ISBN 978-83-7780-409-4,
  • Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, (we współautorstwie z I. Paszendą), Uniwersytet Zielonogórski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011, ISBN 978-83-7780-047-8,
  • Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009, ISBN 978-83-7481-254-2,
  • Wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela kl. I-III, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007, ISBN 978-83-7481-141-5,
  • Edukacja od źródeł. Program autorski edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000, ISBN 83-88030-53-1,
  • Kształtowanie wrażliwości moralnej uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Uniwersytet Zielonogórski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999, ISBN 83-7174-331-9,
  • Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych 13-16-latków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021, ISBN 978-83-8095-946-0.

Przypisy

  1. Nagrody Rektora UZ 2023 [online], wns.uz.zgora.pl [dostęp 05.05.2024 r.] (pol.).
  2. Marzenna Magda-Adamowicz / Instytut Pedagogiki [online], ip.uz.zgora.pl [dostęp 21.03.2024 r.] .
  3. Dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 08.07.2020 r.] .
  4. Marzenna M. Magda Marzenna M., Kształtowanie wrażliwości moralnej uczniów klas początkowych techniką swobodnych tekstów [online], 1997 [dostęp 07.07.2020 r.] (pol.).
  5. Postępowania awansowe [online], www.umcs.pl [dostęp 07.07.2020 r.] (pol.).
  6. Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii – Uniwersytet Zielonogórski [online] [dostęp 07.07.2020 r.] (pol.).
  7. Studia Podyplomowe [online], serwer.wpps.uz.zgora.pl [dostęp 07.07.2020 r.] .
  8. Studia Podyplomowe [online], www.wpsnz.uz.zgora.pl [dostęp 07.07.2020 r.] .
  9. Struktura – Instytut Pedagogiki [online] [dostęp 07.07.2020 r.] (pol.).
  10. WPSNZ [online], serwer.wpps.uz.zgora.pl [dostęp 07.07.2020 r.] .

Oceń: Marzenna Magda-Adamowicz

Średnia ocena:4.62 Liczba ocen:13