Stacja kolejowa w Głogowie to istotny węzeł komunikacyjny w regionie, który odgrywa kluczową rolę w lokalnym transporcie.
Uznawana za jedną z najważniejszych stacji w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym, ma na celu nie tylko obsługę pasażerów, ale również wspieranie rozwoju gospodarczego okolicy.
Znajduje się w dogodnym miejscu, w centrum miasta, przy placu Tysiąclecia, co czyni ją łatwo dostępną dla mieszkańców oraz turystów podróżujących po regionie dolnośląskim.
Ruch pasażerski
Stacja kolejowa w Głogowie odgrywa istotną rolę w codziennym życiu mieszkańców oraz podróżnych. Ruch pasażerski w tej lokalizacji ma różne poziomy, co można zobaczyć w danych dotyczących liczby pasażerów.
Rok | Liczba pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | 1 100 |
2022 | 2 200 |
Analizując powyższe dane, można zauważyć znaczący wzrost liczby korzystających z usług stacji w Głogowie w ostatnich latach.
Historia
Okres przed I wojną światową
Stacja kolejowa w Głogowie została uruchomiona 1 października 1846 roku przez Towarzystwo Dolnośląskiej Kolei Bocznej. Jej otwarcie miało miejsce w momencie uruchomienia linii Jankowa Żagańska – Głogów, która z kolei połączyła miasta pominięte podczas budowy trasy Wrocław Główny – Berlin. W Jankowej ta linia łączyła się ze szlakiem Wrocław – Berlin. Budynek dworca z 1846 roku był usytuowany na terenie obecnych bocznic kolejowych, na wschodniej stronie aktualnego nadziemnego przejścia nad torami przy ulicy Elektrycznej.
Już 30 października 1857 roku otwarto następną linię, która prowadziła do Leszna, a następnie w kierunku Krotoszyna, Ostrowa Wlkp oraz Łodzi Kaliskiej. W końcu 1857 roku położono grunt pod nową lokalizację dworca, który przeniesiono znacznie bardziej na wschód, do miejsca, które obecnie zajmuje II peron. Wspomniane podziemne przejście z ulicy Poczdamskiej, prowadzące do dworca, przestało być eksploatowane. Warto zwrócić uwagę, że pierwotnie dworzec ujmował drewnianą konstrukcję, co przyczyniło się do jego zniszczenia przez pożary, które miały miejsce w latach 1862 i 1892.
Kolejnym znaczącym wydarzeniem było otwarcie linii kolejowej nr 372 w 1885 roku, która kierowała się do Góry Śląskiej, z dalszym połączeniem do Bojanowa. Dnia 1 października 1913 roku otworzono linię kolejową nr 305, łączącą Głogów z Sławą Śląską oraz Kolskiem.
Okres międzywojenny
W okresie międzywojennym stacja kolejowa w Głogowie pełniła istotną rolę jako węzeł kolejowy, obsługujący zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. W tym czasie na stacji mieściły się warsztaty naprawy taboru kolejowego.
10 maja 1935 roku oddano do użytku nowy budynek dworca, będący już jego trzecim wcieleniem, ulokowanym nieco na zachód od wcześniejszego. Mimo że perony przeszedły pewne przebudowy, ich układ pozostał ten sam. Poczekalnia została umieszczona na terenie położonym 6 metrów wyżej, przed obecnym pl. Tysiąclecia, a budynek dworca połączono z peronami za pomocą nadziemnego, krytego przejścia.
Okres II wojny światowej
Pod koniec II wojny światowej budynek dworca ucierpiał w niewielkim stopniu. Wojska radzieckie zdobyły go dopiero na końcu marca 1945 roku, podczas gdy Twierdza Głogów kapitulowała dopiero 1 kwietnia. Według inwentaryzacji z 1945 roku zanotowano następujące zniszczenia:
- budynek dworca, wiadukty oraz windy bagażowe zostały zniszczone w około 40%,
- infrastruktura kolejowa zniszczona została w około 95%,
- budynki parowozowni oraz wagonowni straciły około 90% swojej struktury,
- wieża ciśnień została całkowicie zniszczona.
Okres po II wojnie światowej
Odbudowa zarówno budynków stacyjnych, jak i całej infrastruktury trwała przez długi czas. Jeszcze w 1960 roku szacowano, że odbudowa rozjazdów sięgała 70%, a torów 80%. Obecnie budynek dworca z 1935 roku zachował się w dobrym stanie, choć jego elewacja i wystrój wnętrz różnią się od oryginalnego stanu. Stacja posiada trzy kasę biletowe oraz punkt informacyjny, podczas gdy obie poczekalnie dla podróżnych są zamknięte, a w górnej znajduje się kilka sklepów.
1 stycznia 1991 roku zawieszono ruch pasażerski na trasie do Sławy Śląskiej, a torowisko zostało częściowo rozebrane oraz rozkradzione. Jeszcze w tym samym roku wstrzymano również ruch pasażerski na linii nr 372 do Bojanowa, gdzie torowisko zostało w niektórych miejscach rozebrane. 10 grudnia 2011 roku stacja Góra Śląska przyjęła ostatni pociąg z Bojanowa, a później fragment toru na tym odcinku został usunięty w związku z budową drogi S5. Dworzec przeszedł gruntowny remont, który zakończył się w 2013 roku.
15 grudnia 2019 roku Głogów zyskał bezpośrednie połączenie z Lubinem i Legnicą oraz ponownie przywrócono dotychczas zawieszone połączenie do Leszna. Dnia 13 marca 2020 roku oddano do użytku na peronach 1 i 2 dwie windy dla pasażerów.
Perony
Na stacji Głogów znajdują się cztery perony, które pełnią kluczową rolę w komunikacji kolejowej w tym regionie. Perony 1 i 2 zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów i posiadają oryginalne niemieckie wiaty, co nadaje im unikalny charakter.
Wśród peronów, peron 1 oraz fragmenty peronów 2 i 4 są zelektryfikowane, co umożliwia obsługę pociągów elektrycznych. Warto zwrócić uwagę, że stacja Głogów nie dysponuje przejściem podziemnym. Zamiast tego, dla wygody pasażerów stworzono zadaszone przejście nadziemne, które łączy wszystkie perony oraz bagażowe, wyposażone w windy, które prowadzą na perony 1 i 2.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Kolej wraca do Głogowa. Pomogła rewitalizacji za prawie 200 mln zł. Portal samorządowy, 12.12.2019 r. [dostęp 13.12.2019 r.]
- Inauguracja nowych połączeń - Leszno - Głogów - Leszno, Leszno - Zielona Góra - Leszno. Gazeta Lubuska [dostęp 03.01.2020 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. utk.gov.pl [dostęp 18.12.2019 r.]
- Linie Kolejowe Na Ziemi Szprotawskiej - Linia Głogów - Żagań. [dostęp 03.09.2007 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Krzepów (stacja kolejowa) | Głogów Huta | Głogów WróblinOceń: Głogów (stacja kolejowa)